در حاشیه انتخابات 2012 آمریکا

پایگاه همدان شطرنج

حرکات قدرتمند در سیاست و صفحه شطرنج

دقایقی قبل از نیمه شب "میت رامنی" شکست را پذیرا شد و "باراک اوباما" پیروز انتخابات آمریکا در سال 2012 لقب گرفت. "اوباما" با کسب 50.3% آرا برای یکدوره چهارساله دیگر بر کرسی ریاست جمهوری ایاالات متحده آمریکا تکیه زد. اما آیا می دانید که چه تعداد از روسای جمهور آمریکا  چه دموکرات و چه جمهوریخواه در طول تاریخ شطرنج بازی می کرده اند. در ادامه آماری در همین مورد به اضافه چند کارتون را مشاهده می فرمایید.

"باراک اوباما" همانگونه که خود در زندگینامه اش نگاشته است ، شطرنج بازی میکند همانند هشت تن از نه تن همقطاران دموکراتش که پیش از این بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده اند.("لیندون جانسون" استثناء می باشد). اما هماورد انتخاباتی "اوباما" یعنی "میت رامنی" آنطوری که از شواهد پیداست با این بازی بی بدیل چندان آشنایی ندارد و وی را می توان با چهار رییس جمهور پیشین از حزب جمهوری خواه همانند دانست.("جرالد فورد" ، "رونالد ریگان" و "بوش" پدر و پسر)

بر طبق تحقیقی که توسط دانشگاه "مینسوتا" در سال 2011 انجام گرفته است ، 89% از روسای جمهور از حزب دموکرات ، شطرنج باز بوده اند (8 نفر از 9 نفر)، که این آمار در مقابل  با جمهوریخواهان که تنها 35% آنها را شامل می شود ، قابل قیاس نیست.( 5 تن از 14 تن)

اما از نظر امانتداری و درستکاری آماری که توسط برخی سامانهای شطرنجی بین المللی ارائه شده است بیانگز این امر است که استعداد در شطرنج با استعداد در سیاست از هم مجزا می باشند.

با نگاهی به گذشته در می یابیم که افرادی همانند "ویسنستون چرچیل" ، "ماهامتا گاندی" ، "آبراهام لینکون" ، "جرج واشنگتن" و "واسلاو هاول" همگی افرادی بوده اند که با  بازی شطرنج آشنایی داشته اند.

همچنین  افرادی نظیر "ولادیمیر لنین" ، "فردیناند مارکوس" و "فیدل کاسترو"  هم در همین زمره قرار می گیرند.

اما باید عنوان داشت که همه سیاستمدارانی که شطرنجبازان قدرتمندی بوده اند هم در سیاست موفق نبوده اند. همانند "گری کاسپاروف" اسطوره شطرنج جهان که در مقابله با "ولادیمیر پوتین" بر سر احراز پست ریاست جمهوری روسیه موفق نبود و از صحنه کنار زده شد.

منبع : پایگاه شطرنج و به نقل از سایت شطرنجیان

پایگاه خبری تخصصی ورزش شطرنج پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین

" همدان شطرنج "

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر